22.4.2012

Kirpparilöydöt

Perjantaina oli taas oikein mainio kirpparituuri, vaikka kiersin läpi vain kaksi lähiseudun itsepalvelukirpputoria. Pääosin ostin tyttärelleni kaikkea mukavaa:



Olen heikkona kirjoihin, joita muistan omasta lapsuudestani ja siksi napsin niitä usein mukaani kirppareilta. Päivän saalis on tässä, perässä hinnat jotka maksoin:
- Muumipalapeli, josta luulin olevan haastetta tytölle (todellisuudessa sen ratkaisemiseen ei mennyt viittä minuuttiakaan, mutta muumit on silti aina pop) 3,50€
- Kaksi kuuntelusatukirjaa. Yllätyin näiden hyvästä kunnosta, harvemmin näitä näkee kasetteineen myynnissä. 0,50€/kpl
- Kaksi Pupu Tupunaa. 1€/kpl
- Kolme Tammen kultaista Disney kirjaa 0,50€/kpl
- Urpo ja Turpo DVD. Rakastin tätä sarjaa, kun se tuli aikanaan telkkarista. Olen muutenkin kiinnostunut nukkeanimaatioista ja hyvin näyttää tyttöönkin uppoavan Urpot ja Turpot. 2€
- Kurnu ja Loikka, yksin ja kaksin - kirja. Kurnua ja Loikkaa en ole pienenä lukenut, mutta olen viimeaikoina alkanut kovasti pitää näistä sammakoista. 1€
- Astrid Lingrenin Satuja. Ihanan vanha painos ja varmasti kymmeniä kertoja luettu, mutta silti hyväkuntoinen. 2€

Samalla voisin laittaa kuvat siitä, miten nämä löydöt asettuavat muihin lastenkirja kokoelmiimme. Aika paljon minulla onkin vielä tallella lapsuuden kirjojani, mutta ne mitkä on aikanaan myyty kirpparilla olen nyt hankkinut uudelleen :D Samoin kirjoja, joita olen lukenut pienenä esimerkiksi päiväkodissa.



Peppi ja Veljeni leijonamielet ovat omasta lapsuuden kokoelmastani, muut olen hommannut myöhemmin. Olin pienenä aivan rakastunut Leijonamielen Joonataniin! Kirjan kuvitus on todella upea niin kuin yleensäkin Lindgrenin kirjoissa. Tykkään näistä paksuista julkaisuista (Eemeli on hieman ohuempi) ja vielä pitäisi löytää kuhtuuhintainen Katto Kassinen jostain.



Kukapa ei rakastaisi Tammen kultaisia kirjoja? Näistä on ihan viimevuosina alettu ottaa uusintapainoksia ja siksi niiden ostaminen on ollutkin helpompaa. Osan olen napannut mukaani kirjaston poistohyllystä, kun vanhoja painoksia on korvattu uusilla. Ihka ensimmäiseksi ostin itselleni Sirkus Pomeranssin, jota rakastin kovasti lapsena ja luin sitä muistaakseni päiväkodissa. Myös "Nalle ja minä" ja "Nukke ja minä" olivat aina ihanaa luettavaa - kadehdin kirjojen pikkutyttöjen idyllisiä lastenhuoneita leluineen. Tähän kokoelmaan haluaisin hankkia vielä Jere Jarruvaunu-kirjan. Noita mini-kirjoja voi ostaa marketeista ja kioskeilta edullisesti.



Tammen alkuperäisiin kultaisiin kirjoihin kuuluu myös valikoima Disneyn teoksia. Näistä ei käsittääkseni ole lisenssisyitä otettu enää uusintapainosta, joten vanhoja osia pitää kalastella kirppareilta. Kaikkein eniten pidin pienenä tuosta Akun Ankan Leikkijunasta, jossa on ihastuttava pienoiskaupunki, jonne Tiku ja Taku majoittuvat. Muistelen, että sarjaan kuuluu myös jokin jouluaiheinen kirja, jonka haluaisin.



Pupu Tupunoitakin minulla oli pienenä, mutta ne on kaikki myyty kirpparilla, tai sitten ne luettiin aivan risoiksi ja heitettiin pois. Näitä onneksi löytyy melko helposti kirpparilta, jos vain ei myyjä ole ylihinnoitellut tuotteitaan. Haluaisin kovasti sen Tupuna kirjan, jossa pupun hännästä jää tupsu piikkilanka-aitaan ja se joutuu pyytämään muilta eläimiltä karvoja paikatakseen töpöhäntään jääneen kolon.



Kasettikirjoja kuuntelin paljon lapsena ja ne ovat kaikki vielä säilössä kasetteineen. Moni niistä on kyllä luettu niin huolella, että kannet ovat irronneet ja haljenneet kahtia. Korjaushommiin olisi siis ryhdyttävä ennen kuin päästän oman tyttöni näitä kuuntelemaan. Onneksi talosta löytyy vielä kasettisoitin. Alla vielä muutama kovakantinen kasettikirja, joista Uljas Musta on yhä lempparini:



Löysin toki itsellenikin jotain kirpputorilta. Nimittäin kaksi tällaista posliinipurnukkaa. Ne eivät ole arabiaa, mutta rakastan kovasti kaikkea puolukkakuvioista ja edullisiakin olivat, vain 3€/kpl:

1 kommentti :